Motley Denim följer svenska konsumentverkets riktlinjer för reklamationer.

Kunden har rätt att reklamera sin produkt i 3 år efter att produkten mottagits. Detta betyder att Motley Denim är skyldiga att i 3 år efter att kunden mottagit sin produkt behandla kundens reklamation. Detta betyder dock inte att Motley Denim är skyldiga att åtgärda felet inom 3 år efter att kunden mottagit produkten. Reklamationsrätt är inte samma sak som garanti.

En reklamation börjar alltid med att kunden bevisar för Motley Denim att produkten vid reklamationstillfället är defekt.

Kunden kan endast reklamera sin produkt genom att kontakta Motley Denim via mail och bifoga en bild på defekten. Kan defekten inte dokumenteras med bild måste kunden noggrant i text beskriva defekten. Defekta produkter som sänds i retur utan tidigare mailkontakt med Motley Denim hanteras enligt Motley Denims returvillkor.

Om det som kunden hävdar är en defekt inte är en defekt utan en medveten beskaffenhet i produktionen är Motley Denim inte skyldiga att behandla kundens reklamation utan kunden kan då välja att behålla produkten eller returnera den enligt Motley Denims returvillkor.

Produkter som är defekta vid leverans

För produkter som är defekta vid leverans och där ångerrätt (läs våra villkor för ångerrätt: https://www.motleydenim.se/retur-och-bytesvillkor/) fortfarande gäller har kunden rätt att själv bestämma om han vill:

  • Returnera produkten mot full återbetalning.
  • Få produkten utbytt till ett annat exemplar av samma produkt eller en likvärdig produkt.
  • Få produkten reparerad om detta kan göras till en rimlig kostnad för Motley Denim.

Produkter som går sönder inom 6 månader efter mottagandet.

För produkter som går sönder inom 6 månader efter att kunden tagit emot produkten ligger bevisbördan på Motley Denim att bevisa om felet orsakats av normalt eller onormalt slitage, felaktig hantering av kunden, underlåtelse att följa tvättanvisningar eller på något annat sätt uppstått efter leverans av produkten och att felet inte funnits vid leverans av produkten. Kan Motley Denim inte bevisa att felet inte funnits vid leverans av produkten är Motley Denim skyldiga att:

  • i första hand, reparera produkten inom skälig tid om detta kan göras till en rimlig kostnad för Motley Denim.
  • i andra hand, byta ut produkten till ett annat exemplar av samma produkt eller en likvärdig produkt.
  • i tredje hand, om kunden önskar behålla den defekta produkten erbjuda en skälig kompensation.
  • i fjärde hand, återbetala produktens hela värde mot att kunden returnerar produkten.

Produkter som går sönder efter 6 månader efter mottagandet.

För produkter som går sönder efter 6 månader efter att kunden tagit emot produkten ligger bevisbördan på kunden att bevisa att felet funnits vid mottagandet av produkten. Kan kunden bevisa detta är Motley Denim skyldiga att behandla reklamationen enligt stegen ovan. Kan kunden inte bevisa att produkten haft defekten vid mottagandet är Motley Denim inte skyldiga att reparera, byta ut, kompensera för eller återbetala produkten.

EU Online Dispute Resolution

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter